Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Więcej informacji

Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies, które pozwalają zwiększać Twoją wygodę. Z plików cookies mogą także korzystać współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Dla Twojej wygody założyliśmy, że zgadzasz się z tym faktem, ale zawsze możesz wyłączyć tę opcję w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.


Jesteś tutaj: DEKRA » Wydarzenia » 22.12.2018 - Pokolenie Z - zalety i wady najmłodszego pokolenia na rynku pracy

22.12.2018 - Pokolenie Z - zalety i wady najmłodszego pokolenia na rynku pracy

Na rynek pracy wkraczają osoby urodzone w drugiej połowie lat 90'.
Obecnie na rynku pracy wyróżnia się cztery grupy pokoleniowe:

- Baby boomers - czyli urodzeni w latach 1946-1964
-Pokolenie X - lata 1965 - 1979
- Pokolenie Y, tzw. Millenialsi - czyli 1980-1995
- Pokolenie Z - czyli urodzeni w latach 1996-2012

Pokolenia z reguły różnią się między sobą.
Najstarsze pokolenia są bardzo ściśle przywiązane do jednej pracy, do stałego miejsca.
Natomiast pokolenia Y, czy Z jest skłonne do częstego zmieniania miejsca pracy, jest dużo bardziej roszczeniowe i niechętne do zostawania w pracy po godzinach.

Pokolenie Z, to obecnie studenci, absolwenci liceów i techników, wielu z nich zaczyna wkraczać na rynek  pracy. Czy warto ich zatrudniać?

Warto pamiętać, że jest to pokolenie, które nie zna świata bez Internetu, przyzwyczajone do szybkiej i prostej wymiany informacji.
Przyswajają szybko nowe technologie, łatwo adaptują się do zmian zachodzących w firmie, szybko się uczą i są otwarci na nowe możliwości.
Wymienione wyżej cechy to niewątpliwie zalety pokolenia Z. 
Pracodawcy często skarżą się jednak na ich wysoką roszczeniowość, brak zaangażowania w pracę, nieumiejętność dostosowania się do kultury organizacji - nieprzestrzeganie godzin pracy, częste zwolnienia lekarskie.
Pokolenie Z nie przywiązuje się do pracodawcy i szybko zmienia środowisko pracy, jeśli nie widzi szybkiej możliwości awansu oraz rozwoju.
Pracodawcy narażeni są na konieczność poszukiwania nowego pracownika, co bywa uciążliwe, chociażby ze względu na ponowne przeszkolenie nowej osoby. 
Czy warto zatem zatrudniać pracowników z pokolenia Z?
Odpowiedź brzmi tak, zwłaszcza, że są oni przyszłością rynku pracy i niebawem będzie to nieuniknione.
Trzeba jednak dostosować zarządzanie w firmie do najmłodszych pracowników.
Jest szansa, że pracownicy z pokolenia Z będą dobrze wywiązywać się ze swoich obowiązków oraz zostaną na dłużej u danego pracodawcy jeśli będą traktowani partnersko.



Zobacz więcej newsów...