Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Więcej informacji

Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies, które pozwalają zwiększać Twoją wygodę. Z plików cookies mogą także korzystać współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Dla Twojej wygody założyliśmy, że zgadzasz się z tym faktem, ale zawsze możesz wyłączyć tę opcję w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.


Jesteś tutaj: DEKRA » Wydarzenia » 12.10.2018 - Zarządzanie stresem w pracy

12.10.2018 - Zarządzanie stresem w pracy

Polacy to najbardziej zestresowani pracownicy w porównaniu do ośmiu innych krajów tj. Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii, Polski, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii, jak wynika z raportu ADP pt. „The Workforce View in Europe 2017”. Co więc pracodawca może zrobić, aby zredukować poziom stresu swoich podwładnych?

Aby dobrze zrozumieć problem, należy go najpierw poznać i dogłębnie zbadać, czyli ustalić jego przyczyny. Stres w pracy zazwyczaj powoduje zbyt duża ilość obowiązków i praca pod presją czasu czy też zbyt monotonna i powtarzalne zadania. Innymi przyczynami mogą być brak transparentności odnośnie warunków zatrudnienia i zakresu obowiązków czym przykładem jest niejasna droga awansu oraz brak poczucia stabilizacji. Ogromny wpływ na nasze samopoczucie ma również atmosfera - napięta czy zbyt poważna może negatywnie wpływać na komfort pracy. Brak równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym oraz problemami osobistymi również może powodować to, że pracownicy są zestresowani i sfrustrowani.

Po zebraniu wszystkich potrzebnych informacji od pracowników np. w postaci anonimowej ankiety tak aby wyniki jej były jak najbardziej zbliżone do prawdy - należy opracować plan zarządzania stresem. Plan ten ma nie tylko wskazywać jak poradzić sobie z już istniejącym stresem, ale przede wszystkim zapobiegać jego powstawaniu.

Warto również nadmienić, że nie chcemy pozbyć się całkowicie stresu z firmy. Eustres, czyli tzw. stres pozytywny jest motorem napędowym wielu osób - w moderowanych dawkach motywuje i mobilizuje oraz sprawia, że chcemy wyjść poza naszą strefę komfortu.

Pracodawca powinien zadbać o to aby już przy rekrutacji jasno określić zakres obowiązków i ich ilość - adekwatny do możliwości pracownika, określić ścieżkę awansu i struktury w firmie, tak aby uniknąć nieporozumień na samym początku współpracy. Aby w firmie panowała dobra atmosfera, a komunikacja nie sprawiała kłopotu - warto przeszkolić kadrę zarządzającą z umiejętności miękkich. Z pewnością pozytywnie wpłynie to na usprawnienie współpracy oraz budowanie relacji z zespołem, a w konsekwencji zmniejszy ilość stresu. Pamiętajmy również o stałej motywacji pracowników, bo szczęśliwy pracuje zdecydowanie wydajniej, angażuje się w życie firmy i wpływa na jej rozwój.

Nie powinniśmy ignorować problemu jakim jest nadmierny stres w pracy, bo nie tylko prowadzi on do pogorszenia zdrowia pracowników, ale również spadku kondycji naszej firmy. Wbrew powszechnemu mniemaniu jego nadmiar nie sprawia, że jesteśmy bardziej zmotywowani, a jedynie bardziej zdenerwowani i popełniamy więcej błędów niż zazwyczaj.

Zobacz więcej newsów...